fredag 23. mars 2012

Lurekulper

I serien " Gard venter utålmodig på tørrflueføre i marka " tenkte jeg vi kunne prate litt om lurekulper!



En lurekulp er et lite vann som du i utgangspunktet ikke tror huser fisk i det hele tatt - hvertfall ikke fisk over 6 hekto. Ofa har i mange år satt ut både stor & liten fisk i kulper der ingen kunne tru at nokon kunne bu, og selv om sjansen for storaure er større i andre vann er det i mine øyne lite som kan måle seg med å fange feite markaørreter på rundt 5 hekto i disse små pyttene


                                                        lett å avsløre vakende fisk her


.
Jeg begynner å nærme meg et tosiffret antall slike lurekulper og prøver å ikke reklamere voldsomt for de. I løpet av ti år har jeg møtt en annen fluefisker i favorittkulpen, og jeg tror han ble like forskrekket som undertegnede. Vi fant raskt tonen selv om jeg kun systematisk satte tilslag på ørreter på 300 gram og min nye venn gjorde storeslem med en kubbeørret på 950 gram, ny lurekulp-rekord for begges vedkommende!



                                     ikke akkurat 950 gram men en flott gjennomsnittsørret i godkulpen






Det sier seg selv at det bør praktiseres gjennutsettingsfiske i disse kulpene. Et aktivt fiske med grovt uttak her tømmer kulpen på et par dager og da er jo all spenningen borte! Lite festlig med fluefiske i en tom kulp ( da får betegnelsen lurekulp ny mening.... )



                             fisken trenger ikke stor plass bare kulpen er dyp nok for vinteren



Fordelen med lurekulpene er at de blir tidlig klare. Lite volum - raskere varmt! Ulempen er da selvsagt at det fort blir for varmt også.
Her gjelder det å være på rett plass til rett tid.

Runder av med en skrall, selvfilmet ørret-snutt fra lurekulpen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar